Hoe schilder ik een boot

 

Een boot schilderen klinkt moeilijker dan het lijkt. Iedereen kan met Epifanes een goed resultaat behalen zolang de voorbehandeling maar goed is en je redelijke werkomstandigheden hebt.

Hieronder lees je hoe je Epifanes lakken aanbrengt. Klik hier om een video te bekijken over het schilderen met 1 component verf en hier om een video te bekijken over het schilderen met 2 component verf.

 

Stap 1: Schilderschema en doel.

Bepaal wat je wilt bereiken. Moet een verfsysteem van de kale ondergrond worden opgebouwd, of kan er over bestaande verflagen worden geschilderd. Ook de keuze van de verf is van belang. Een ééncomponent systeem kan niet worden overschilderd met een tweecomponent systeem. Ook is het haast onmogelijk om een tweecomponent systeem buiten aan te brengen. Dit moet binnen in een verwarmde loods worden gedaan. Indien je buiten staat en een goed resultaat wilt, is het altijd te adviseren om voor een ééncomponent verfsysteem te kiezen.

 

Stap 2: Conditie van de ondergrond.

Op onze website vind je onder “Het schilderwerk begint hier” en dan “stap voor stap een nieuw verfsysteem opbouwen” hoe je een verfsysteem opbouwt vanaf de ondergrond. De systemen gelden vanaf kaal hout, staal of polyester. In de praktijk zullen vaker slechts onderhoudslagen aangebracht worden. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar de staat van de ondergrond.

Het huidige verfsysteem kan als volgt worden beoordeeld:

1.       Bestaande verfsysteem is verkleurd en vertoont alleen glansverlies.

Uitgaande dat het bestaande verfsysteem slechts glansverlies vertoont, maar verder nog intact is, goed hecht en geen barstjes vertoont, dan kunnen op het gereinigde, ontvette en licht geschuurde systeem (korrel 220-240) twee nieuwe verflagen worden aangebracht.

2.       Bestaande verfsysteem is schraal; glansverlies en lichte barstvorming

Indien het bestaande lakwerk naast glansverlies ook lichte barstvorming vertoont, maar nog wel goed hecht, dan wijst dit op achterstallig onderhoud. Hierbij zal het systeem dusdanig verouderd zijn, dat het onvoldoende bescherming kan bieden. In dit geval het verfsysteem ontvetten met Epifanes 1-C Spuitverdunning en net zover terug schuren totdat alle barstjes zijn verdwenen. Schuur op met P180-P220. Breng vervolgens 2 tot 3 onderhoudslagen aan.

3.       Bestaande systeem is in slechte staat.

Slechte of beschadigde verf moet volledig worden verwijderd. Dit kan door grof schuren, met een warmteföhn in combinatie met een scherpe (!) krabber of met Epifanes Verfafbijt. Maak de ondergrond vervolgens goed schoon. Dit kan met Epifanes Reinigingsthinner. Hierna moet de ondergrond grof worden opgeschuurd. Voor staal met korrel P60 en voor hout en polyester met P180. Begin vervolgens met een eerste 20% verdunde primerlaag.

4.       Op de vlakken is de verf goed, maar in de hoeken komt de verf eraf.

Dit is een veelvoorkomend probleem. Hierbij zullen de bovengenomede situaties 1, 2 en 3 op één het hetzelfde oppervlakte voorkomen. Vaak kan vocht makkelijk onder de verf komen rond hoeken en kieren. Denk hierbij aan de ramen van de boot. De verf rond deze plekken is er vervolgens af gekomen. De rest van de boot is nog in goede staat.

Verwijder in dit geval de verf die in slechte staat is. Schuur de beschadigingen met P 180 en schuur circa 5cm aangrenzende goed hechtende verf mee. Bouw op de plekken die kaal zijn nu op met een primer. Breng vervolgens een eerste aflak laag aan over de primer. Ter versterking van het gehele systeem de daarop volgende 1 a 2 aflaklagen over het hele oppervlak aanbrengen. Hiermee zijn de slechte stukken hersteld en niet meer zichtbaar.

 

Stap 3: Eén- of tweecomponent verf.

Een ééncomponent verf is luchtdrogend. Voor vrijwel iedereen makkelijk aan te brengen en deze verf vloeit zowel binnen, als buiten goed uit. Sterk bewegende delen altijd lakken met ééncomponent verf. Deze hebben meer elasticiteit. Daarbij is onderhoud van deze verf een stuk makkelijker dan bij tweecomponent verven. Ook tijdens het seizoen kunnen schadeplekken eventueel worden bijgetipt. Een goed onderhouden ééncomponent systeem zal  een lange levensduur hebben.

Een tweecomponent verf is chemisch uithardend. Dit type is weliswaar harder en slijtvaster dan de ééncomponent verf, maar ook wat lastiger zelf aan te brengen. Tweecomponent  verf is uitstekend geschikt voor stabiele constructies en heeft ook een lange levensduur. Echter slijt ook een tweecomponent verf ook en zal op termijn onderhoud vergen.

 

Stap 4: Wat heb je nodig.

Bepaal hoe veel verf je nodig zal hebben. In de Epifanes app staat een handige calculator die hierbij kan helpen. Houd hierbij rekening dat je meerdere lagen moet aanbrengen. De batch van de verf staat op de onderzijde. Dit is een 6-cijferig nummer. Het kan voorkomen dat je 2 verschillende batches hebt. Gebruik in zo’n geval voor een helft van de boot de eerste batch en voor de andere kant de andere. Ook kan je de batches bij elkaar gooien in een mengbeker of gebruiken voor verschillende lagen. Dit om eventuele kleine kleurverschillen te voorkomen.

Zorg ook voor voldoende schuurpapier, tape, kwasten, rollers en rolbeurgels . Besparen op materialen kost vaak veel extra tijd. Denk ook aan beschermingsmiddelen voor jezelf, zoals handschoenen, mondkapjes en veiligheidsbril.

 

Stap 5: Kies de juiste verf.

Eerder is het verschil tussen één- en tweecomponent verven behandeld. Echter als er is gekozen voor een verf, zitten ook daar nog verschillen in.

1.       Epifanes Bootlak

Deze traditionele ééncomponent verf is zeer geschikt voor schilderwerkzaamheden boven de waterlijn. Deze klassieke alkydverf vloeit zeer goed en kan door iedereen worden verwerkt. Daarnaast is hij leverbaar is de meest gangbare en traditionele kleuren.

2.       Epifanes Mono-Urethane Jachtlak

Deze moderne ééncomponent hoogglans jachtlak is zeer geschikt voor diverse ondergronden boven de waterlijn. Door zijn urethane basis is hij een stuk harder en duurzamer dan de Epifanes Bootlak. De verf is zowel binnen, als buiten te gebruiken vanaf 5 graden. Mono-urethane jachtlak is beschikbaar in 24 moderne kleuren o.a. de ouderwetse Sikkens Super Gloss kleuren. Naast de standaard kleuren kunnen ook afwijkende kleuren worden besteld via de lokale Epifanes dealer. Deze verf is zeer geschikt voor iedere boot, maar ook toepasbaar in, om en rond het huis.

3.       Epifanes Satin Finish en Matlak Zwart

Standaard is de Satin Finish te leveren in wit, maar ook in alle andere kleuren leverbaar. Zoals de naam het al zegt,  geeft deze verf een aangename zijdeglans afwerking. Daardoor is hij ook zeer geschikt voor binnen, maar kan ook buiten worden toegepast als de ondergrond eerst is geschilderd met een hoogglans.

Epifanes Matlak zwart is een mat zwarte verf. Deze kan zowel binnen als buiten. Deze matte lak van 10% glans ziet er fantastisch uit voor een moderne look. Daarnaast kan hij ook op trappen, leuningen of gevels worden gebruikt.

 

4.       Epifanes Poly-Urethane jachtlak

Deze tweecomponent verf is standaard leverbaar in 24 moderne tinten. Daarnaast is het mogelijk om op aanvraag zijdeglans kleuren of afwijkende hoogglans kleuren te bestellen. Met de juiste primer is dit de sterkste aflak, maar ook de meest veeleisende lak van de verwerker. Met deze lak een masker te dragen tijdens de verwerking. Het grote voordeel van deze lak harder en krasvaster is ten opzichte van  ééncomponent verven.

 

Stap 6: Planning

De planning is essentieel voor een goed eindresultaat. Zorg dat je voor één dag niet meer werk dan dat er mogelijk is. Wanneer staal kaal is gemaakt, moet zo snel mogelijk de eerste (25%verdunde) primerlaag worden aangebracht om het staal af te sluiten tegen roest. In ieder geval de eerste dag. Als dit niet wordt gedaan, zal de volgende keer opnieuw moeten worden geschuurd om vliegroest te verwijderen. Het is daarom belangrijk om redelijke planningen te maken. Dit voorkomt dubbel werk en onnodige verassingen.

 

Stap 7: Verwacht een tegenslag.

Ook al zijn alle voorbereidingen goed gemaakt en de planning is ruim voldoende, ga er vanuit dat er ook iets tegen kan zitten. Laat je hier niet door uit het veld slaan, maar probeer het probleem gelijk op te lossen. Hierdoor voorkom je dat je onnodig werk doet. Het zou nog vervelender zijn als de verf van de ondergrond onthecht omdat je het probleem niet hebt opgelost. Dan zal het alleen maar nog meer tijd kosten.

 

Stap 8: Enjoy painting!

Het voorbereiden en schilderen kost tijd en energie. Toch kan een schilderklus een ontspannen gevoel geven. Zeker als de werkzaamheden klaar zijn, kan het eindresultaat een goed en trots gevoel geven. Wanneer je bovenstaande stappen goed volgt, zal je zeker een topresultaat behalen!

 

© Epifanes/W. Heeren & Zoon BV Algemene voorwaarden Disclaimer privacy policy Sitemap

Lab 35: Design, CMS en Hosting